Saturday, March 6, 2010

Perangai buruk jin dan manusia

Allah memberikan pada golongan jin yang berkemampuan sama ada untuk beriman atau menjadi kafir. Pada mulanya iblis beribadat bersama-sama malaikat tetapi setelah iblis ingkar untuk sujud kepada Adam maka ia telah menjadi kafir dan berubah rupanya.

Iblis lebih senang melakukan perbuatan-perbuatan jahat dan menikmatinya dengan sombong. Iblis telah menyeru makhluk lain (kalangan jin dan manusia) untuk mengikutinya dan begitu semangat untuk menjeruskan manusia kearah kemaksiatan. Maka dengan itu berhaklah bagi iblis akan seksaan yang amat pedih dan menghinakan.

Firman Allah ta'ala :
82 Iblis berkata: " Demi kekuasaanmu (Wahai Tuhanku), Aku akan menyesatkan mereka semuanya, -
83. " kecuali hamba-hambaMu di antara zuriat-zuriat Adam itu Yang dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan penyelewengan ".
(Surah As Shood : 82-83)

Dan firman Allah ta'ala lagi :
" Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka jahannam Dengan jenismu dan Dengan orang-orang Yang menurutmu di antara zuriat-zuriat Adam (yang derhaka) semuanya ".
(Surah As Shood : 85)

Perkara ini juga berlaku kepada manusia. Jikalau manusia sudah rosak jiwanya atau perangainya , maka dia akan merasa senang dengan perbuatan jahatnya itu. Sehinggakan apa yang dilakukannya semuanya betul, ketahuilah ini adalah sama perangainya dengan iblis yang mana telah dinyatakan. Walaupun ia sudah tahu akan akibat perbuatannya itu tetapi disebabkan oleh sifatnya yang sombong, bongkak, ego dan sebagainya itu, maka ALLAH telah menetapkan tempatnya di akhirat.

Sabda Rasullullah S.A.W :
ألا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب
"Sesungguhnya didalam tubuh terdapat seketul darah, jika baik maka baiklah seluruh tubuh dan jika rosak maka rosaklah seluruh tubuh. Itulah yang dinamakan hati" (Riwayat sohehain)

No comments: