Monday, March 15, 2010

Asalnya Al-'Azazil

Kononnye dulu pernah ada sekelompok jin di bumi, kemudian Allah menciptakan jin lagi yang diantaranya terdapat iblis. Mereka turun ke bumi dan membunuh semua jin dimuka bumi, seterusnya mereka angkuh dan menyombongkan diri serta membuat kerosakan dimuka bumi. Kemudian Allah telah mengutus malaikat untuk membunuh mereka, maka turunlah malaikat dan membunuh mereka sehingga ke dasar lautan. Dan diantara bangsa jin itu ada yang ditawan, iaitu iblis, akhirnye iblis menyembah Allah, maka allah menjadikannya sebagai penjaga taman, ia biasa dipanggil 'Azazil. Ketika Allah menciptakan Adam a.s dan mengatakan kepada khalifah, para malaikat teringat akan perbuatan jin sebelumnya, maka mereka berkata:
"Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah ?(berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya".Al baqarah :30

Maka para malaikat pun menjadi tenang, mereka tidak berbuat apa-apa lagi kecuali mengucapkan salam kepada Allah tuhan semester alam, kerana watak mereka adalah taat dan beribadah. Disinilah letak ujian bagi sang tawanan, iblis, saat itu nampaklah watak jinnya yang dahulu, maka ia pun menolak dan menyombongkan diri. Kerana itu, Allah mengusirnya dari rahmatNya. Wallahu 'alam..

(Petikan kitab Zawaajul Jaani Min Banil Insaani Dari Syeikh Muhammad Abduh Mughawiri)

No comments: