Tuesday, June 16, 2009

Antara Kaedah-kaedah Pemikiran dan Penghujahan di dalam Islam

Antara Kaedah-kaedah Pemikiran dan Penghujahan di dalam Islam:

Sesungguhnya Al-Quran Al-Karim merupakan saksi kepada tingkah laku Jahiliah dalam pemikiran dan pendalilan, seterusnya di dalam penghujahan dan permusuhan. Dari situ, ia telah menetapkan gantian untuk itu, dengan beberapa kaedah tulen di dalam pemikiran dan pendalilan; agar hidayah berada di atas asas ilmu yang teguh. Di antara kaedah-kaedah berkenaan adalah:

1 – Mengagungkan Ilmu, mengangkat kedudukannya, mencela kejahilan dan memperingatkan daripadanya:

Allah -تعالى- telah memerintahkan agar berilmu, lalu Dia -عز وجل- berfirman: فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ (١٩

{Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah,} [Muhammad : 19].
Yang mula-mula turun dari Al-Quran Al-Azim adalah: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (١)خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (٢)اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأكْرَمُ (٣)الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (٤)عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (٥)

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, - Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, - Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.} [Al-Alaq : 1-5].
Kerana ini, Allah -تعالى- telah memuliakan ahli ilmu dan mengangkat mereka ke atas orang lain, serta meninggikan darjat dan kedudukan mereka, lalu Dia -تعالى- berfirman:

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (١١)

Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat.} [Al-Mujadalah : 11].
Dia -تعالى- berfirman: أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الألْبَابِ (٩)

{Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?"} [Az-Zumar : 9].
Dengan bersandarkan kepada ilmu, akan gugurlah setiap khurafat dan dongeng, akan hilanglah pergantungan kepada dajjal-dajjal dan orang-orang jahil, akan luruslah pemikiran dan menyinar dengan cahaya hidayah, dan akan jadilah kepercayaan, kata-kata, dan perbuatan seseorang insan di atas hidayah dan kejelasan.

2 – Ikhlas dan pengosongan jiwa di dalam mencari kebenaran:

Ikhlas adalah isi dan asas yang akan membawa seseorang individu kepada kebenaran. Sekiranya sesuatu itu datang dari hawa nafsu yang mengeruhkan hati; maka insan berkenaan akan terputus dan sesat dalam kegelapan yang berlapis-lapis. Bagaimanakah sekiranya hawa nafsu mengusai hati, sehingga ia tidak lagi memakrufkan yang makruf dan mengingkari yang mungkar, kecuali apa yang diserapkan daripada hawa nafsunya?!
Kerana itu, Nabi -صلى الله عليه وسلم- menerima kebenaran yang dahulunya di dalam Jahiliah, tetapi Baginda telah mengusulkannya mengikut usul benar yang jauh daripada riyak, sum’ah dan kekeruhan-kekeruhan yang lain. Telah sah daripada Baginda -صلى الله عليه وسلم- bahawa Baginda telah bersabda: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ صَالِحَ الْأَخْلَاقِ

(Aku hanyalah diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan-kemuliaan akhlak)(1).
(1) Dikeluarkan oleh Ahmad : (2\318), dan Al-Hakim : (2\613). Disahihkan oleh Ibnu Abd Al-Barr di dalam At-Tamhid : (24\333).
Baginda telah bersekutu dengan mereka di dalam perjanjian Al-Fudhul. Bahkan Baginda menerima kebenaran yang ditunjukkan oleh seorang Yahudi;

قُتَيْلَةَ بِنْتِ صَيْفِيٍّ الْجُهَيْنِيَّةِ قَالَتْ أَتَى حَبْرٌ مِنْ الْأَحْبَارِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ نِعْمَ الْقَوْمُ أَنْتُمْ لَوْلَا أَنَّكُمْ تُشْرِكُونَ. قَالَ: (سُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا ذَاكَ) قَالَ: تَقُولُونَ إِذَا حَلَفْتُمْ؛ وَالْكَعْبَةِ. قَالَتْ: فَأَمْهَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْئًا ثُمَّ قَالَ: (إِنَّهُ قَدْ قَالَ فَمَنْ حَلَفَ فَلْيَحْلِفْ بِرَبِّ الْكَعْبَةِ) قَالَ: يَا مُحَمَّدُ نِعْمَ الْقَوْمُ أَنْتُمْ لَوْلَا أَنَّكُمْ تَجْعَلُونَ لِلَّهِ نِدًّا. قَالَ: (سُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا ذَاكَ) قَالَ: تَقُولُونَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَشِئْتَ. قَالَ: فَأَمْهَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَيْئًا ثُمَّ قَالَ: (إِنَّهُ قَدْ قَالَ فَمَنْ قَالَ مَا شَاءَ اللَّهُ فَلْيَفْصِلْ بَيْنَهُمَا ثُمَّ شِئْتَ)

Qatilah binti Soifi telah meriwayatkan bahawa salah seorang pendeta telah mendatangi Rasulullah -صلى الله عليه وسلم- lalu berkata: Wahai Muhammad! Sebaik-baik kaum adalah kamu, jikalau kamu tidak melakukan kesyirikan. Lalu Rasul -صلى الله عليه وسلم- bersabda: (Maha Suci Allah! Apakah dia?!). Dia berkata: Kamu semua berkata apabila kamu bersumpah: Demi Kaabah. [Qatilah] berkata: Lalu Rasulullah -صلى الله عليه وسلم- diam sebentar, kemudian Baginda berkata: (Sesungguhnya Dia telah berkata; Sesiapa yang bersumpah, maka hendaklah dia bersumpah dengan Tuhan Kaabah). [Yahudi itu] berkata: Wahai Muhammad! Sebaik-baik kaum adalah kamu, sekiranya kamu tidak menjadikan untuk Allah sebarang sekutu. Baginda bersabda: (Maha Suci Allah! Apakah dia?!). Dia berkata: Kamu semua berkata: Apa yang dikehendaki oleh Allah dan engkau kehendaki. [Qatilah] berkata: Lalu Rasulullah -صلى الله عليه وسلم- diam sebentar, kemudian Baginda bersabda: (Sesungguhnya Dia telah berkata; Sesiapa yang berkata: Masya-Allah, hendaklah dia memisahkan di antara kedua-duanya: Kemudian engkau kehendaki)(2).
(2) Dikeluarkan oleh Ahmad : (1\371-372). Al-Hakim : (4\297). Disahihkan oleh beliau dan disepakati oleh Az-Zahabi, juga disahihkan oleh Ibnu Hajar di dalam Al-Isobah : (4\378), di dalam pengenalan Qatilah -رضي الله عنها-.
Oleh itu, mengosongkan jiwa merupakan jalan kepada kebenaran, dan dengannya seseorang itu akan menempuh jalan orang-orang yang mendapat hidayah.

Allah -تعالى- berfirman: إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ (٩)

{Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan [antara yang benar dengan yang salah],} [Al-Anfal : 29].

3 – Mengharamkan kata-kata terhadap Allah, dengan tanpa ilmu:

Allah -تعالى- telah memperingatkan hamba-hamba-Nya daripada berkata-kata terhadap-Nya dengan tanpa ilmu; kerana ini akan membawa secara langsung kepada pembuatan, penukaran fakta-fakta, penyelewengan dan pemesongan. Dia -عز وجل- berfirman:

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ (٣٣)

{Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan yang keji, sama ada yang nyata atau yang tersembunyi; dan perbuatan dosa; dan perbuatan menceroboh dengan tidak ada alasan yang benar; dan (diharamkanNya) kamu mempersekutukan sesuatu dengan Allah sedang Allah tidak menurunkan sebarang bukti (yang membenarkannya); dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya.} [Al-Aa’raf : 33],

dan Dia -تعالى- berfirman:

وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا (٣٦)

{Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya [tentang apa yang dilakukannya.]} [Al-Isra’ : 36].
Ini memestikan agar seseorang insan berhenti dan tidak mengiktikadkan sebarang iktikad dan mengatakan sebarang kata-kata, sehinggalah nyata kepadanya perkara itu dengan ilmu yang benar.

4 – Bersandar kepada hujah dan keterangan:

Di antara kaedah-kaedah Islam yang terbesar: Bersandar kepada hujah dan keterangan, serta mengelak daripada sangkaan dan jangkaan. Ini memerlukan penimbangan masalah-masalah seluruhnya -kecilnya dan besarnya- dengan timbangan keadilan yang bersandarkan mula-mula sekali kepada dalil dan pembuktian. Apa-apa yang ditunjukkan oleh dalil, maka ia adalah kebenaran, dan apa-apa yang selainnya, maka ia adalah kebatilan. Dengan itu, akan gugurlah setiap khurafat dan kesesatan pemikiran yang tidak mempunyai sebarang habuan kesan atau nilaian, serta akan selamatlah akal dan pandangan daripada kemunduran dan kejatuhan.
Di atas binaan yang saling kukuh-mengukuhkan ini, dibina dakwah-dakwah para Anbiya seluruhnya -عليهم الصلاة والسلام-. Allah -تعالى- berfirman:

وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (١١١)

{Katakanlah (wahai Muhammad): "Bawalah ke mari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar".} [Al-Baqarah : 111].

Allah -تعالى- perintahkan Rasul-Nya -صلى الله عليه وسلم- untuk berkata:

اِئْتُونِي بِكِتَابٍ مِنْ قَبْلِ هَذَا أَوْ أَثَارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (٤)

{Bawalah kamu kepadaku sebuah Kitab (dari Allah) yang lain dari Al-Quran ini, atau sebarang keterangan yang berdasarkan ilmu (peninggalan orang-orang yang telah lalu) kalau betul kamu orang-orang yang benar (tentang dakwaan kamu itu)!"} [Al-Ahqaf : 4].
Telah datang di atas lidah ahli Al-Kahfi:

هَؤُلاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْلا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ (١٥)

{"Kaum kita itu, menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah"; sepatutnya mereka mengemukakan keterangan yang nyata?} [Al-Kahf : 15].

Serta Dia -تعالى- berfirman:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (٢٥)

{Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan,} [Al-Hadid : 25].

5 – Arahan memerhati dan memikirkan ayat-ayat Allah -عز وجل-:

Telah mutawatir nas-nas syarak yang menyuruh manusia wajib memerhati dan memikirkan ayat-ayat Allah -عز وجل-, serta menggalakkan akal manusia mengenai kepentingan mengamati dan memikirkan malakut Allah -تعالى-. Dia -عز وجل- berfirman:

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لأولِي الألْبَابِ (١٩٠)الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (١٩١)

{Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."} [Aali Imran : 190-191].

Bahkan ayat-ayat [Al-Quran] menyuruh mereka merenung ayat-ayat [Alam] yang disaksikan di hadapan mereka, lalu Dia -عز وجل- berfirman:

أَفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الإبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (١٧)وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ (١٨)وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ (١٩)وَإِلَى الأرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ (٢٠)á

{Tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya.? Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan?} [Al-Ghosyiah : 17-20],
dan Dia -تعالى- berfirman:

وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلا تُبْصِرُونَ (٢١)

{Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?} [Ad-Dzariyaat : 21].

Pemikiran yang sahih akan membawa secara pasti kepada Iman yang benar kepada Allah -تعالى- dan dengan ketunggalan-Nya -عز وجل-. Kerana ini, Allah -تعالى- telah membuat di dalam kitab-Nya yang mulia misal-misal yang nyata, bagi mendekatkan makna-makna kepada pemikiran. Allah -تعالى- berfirman:

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (٢٧)

{Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengemukakan kepada umat manusia berbagai misal perbandingan dalam Al-Quran ini, supaya mereka mengambil peringatan dan pelajaran.} [Az-Zumar : 27].

Sebagaimana Allah -تعالى- menyebut kisah dan hikayat umat-umat terdahulu bagi peringatan dengannya dan pengajaran, dan Dia perintahkan manusia untuk memikirkannya. Allah -تعالى- berfirman:

لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لأولِي الألْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (١١١)

{Demi sesungguhnya, kisah-kisah mereka [yakni para Anbiya] itu, terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. Ia bukanlah cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman.} [Yusuf : 111].

Dipetik dari website permaya.org

No comments: