Thursday, January 8, 2009

Memikirkan tentang dosa pahala, mungkin akan menyebabkan seseorang tidak senang diri atau bagi mereka yang banyak amalannya sudah tentu di rasakan mencukupi, betul ke?
Kadang-kadang saya terasa kurang senang bagi mereka yang mengatakan 'kita kena la azab dulu pastu baru masuk syurga, kita mesti masuk syurga punya'..
Ntah la dengan perkataan tu, tapi saya tak sanggup nak merasa sikit pun daripada azab api neraka. Apa taknya, rasa api di dunia yang sikit ni pun tak sanggup, inikan pula azab yang kita tidak menjangkakannya.
Saudara dan saudari pernah terpikir tak, apakah yang lebih berat timbangan kita pada hari akhirat nanti? Dosa atau pahala?
Kadang tu saya terdengar perkataan 'tak pa la, nanti tua taubat la'. Saya pun hairan, mungkin mereka ini lebih tahu ajal maut sendiri. Adakah betul mereka akan bertaubat di hari tua atau mereka yang akan pergi sebelum tua..
Luahan ini untuk mengingatkan diri saya sendiri serta kawan-kawan. Firman Allah yang bermaksud : "Dan berilah peringatan, sesungguhnya peringatan ini memberi manfaat pada orang mukmin"..

No comments: