Thursday, February 28, 2008

Ikhlas

Ikhlas bukanlah satu perkara yang mudah untuk dipraktikkan.. Ikhlas adalah suatu perkara yang paling penting dalam melaksanakan setiap perkara terutamanya pada perkara yang berkaitan dengan ibadat. Jika tidak lahir sifat ikhlas dalam diri seseorang itu maka rugilah setiap perkara atau amalan yang telah dilakukannya. Sifat ikhlas tidak dapat dibeli atau dibuat-buat, kerana ianya lahir daripada lubuk hati yang murni atau dikenali sebagai iman. Setiap muslim dituntut untuk bersifat ikhlas dalam melakukan setiap perkara.

Firman Allah S.W.T
Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya (ikhlas) dalam (mengamalkan) agama yang lurus[1595], dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang lurus. (Surah Al-Bayyinah ayat 5)
[1595] Lurus berarti jauh dari syirik (mempersekutukan Allah) dan jauh dari kesesatan.

Kesan daripada sifat ikhlas adalah dapat menjauhkan kita daripada seksaan api neraka dan menempatkan kita ke dalam Syurga yang kekal abadi, Insyaallah.. Peliharalah iman, kerana sifat ikhlas lahir daripada lubuk hati seseorang yang beriman. Maka, jauhilah daripada sifat Syirik dan Riak kerana kedua sifat ini dapat merosakkan keikhlasan seseorang. Kedua sifat ini bukan sahaja merosakkan sifat ikhlas tetapi juga dapat melemahkan iman. Jika sesebuah masyarakat itu dapat melaksanakan setiap amalan atau tugasan dengan ikhlas, nescaya mereka akan menjadi sebuah masyarakat yang berjaya di dunia dan di akhirat. Sentiasalah mengikhlaskan diri dalam melakukan setiap perkara.
Semoga Allah memberikan kekuatan kepada kita untuk melaksana setiap perkara dan ibadat dengan ikhlas.. Amin...

No comments: